Wymiana dętki

Ta z pozoru łatwa czynność może nam przysporzyć nie lada  kłopotów, jeżeli weźmiemy się za nią nie odpowiednio.

Od momentu gdy złapałem gumę i musiałem prowadzić rower kilka kilometrów do domu, zaopatrzyłem się w zestaw wulkanizatorski (kilka łat, klej, tarka) który zawsze mam przy sobie na rowerze. Gdy wybieram się w dłuższe trasy zawsze zabieram ze sobą zapasową dętkę. Obowiązkowo ze sobą wożę, także pompkę rowerową. Polecam wszystkim zaopatrzenie się w taki zestaw do naprawy dętek gdyż czasami może „uratować nam życie”.

1. Zdejmowanie koła

W nowych rowerach zazwyczaj stosowane są zaciski piast, dzięki którym w kilka sekund będziemy mieli odkręcone koło bez użycia żadnych narzędzi. Jeżeli natomiast mamy w rowerze koła przykręcane na śruby, warto nie zapomnieć o zabraniu ze sobą odpowiedniego klucza do ich odkręcenia.

2. Zdejmowanie opony

Gdy już mamy zdjęte koło, należy zabrać się za naszą oponę. Nie wątpliwie jest to najtrudniejsza część naszej pracy. Polecam zaopatrzyć się w łyżki do opon, jeżeli jednak nie mamy ich pod ręką można skorzystać ze śrubokręta płaskiego z końcówką nie ostrą, aby nie podziurawić bardziej dętki i nie zniszczyć opony. Rozpoczynamy zdejmowanie dętki podważając oponę w miarę daleko od wentyla. Wypychamy oponę poza obręcz w pierwszym miejscu, następnie drugą łyżką ruchem posuwistym wypychamy całą oponę poza obręcz, właściwie nasza opona jest już zdjęta. Z doświadczenia wiem, że opony firm nie markowych zrobione są z gumy którą dużo ciężej będzie nam zdjąć z obręczy i będziemy musieli z nimi bardziej powalczyć.

3. Naprawa dętki

Gdy już zdejmiemy oponę pozostaje nam tylko zlokalizować defekt dętki i ją naprawić. W domowych warunkach zazwyczaj pompuję dętkę i wkładam do miski z wodą aby dokładnie sprawdzić gdzie znajduję się dziura, natomiast na trasie przejeżdżam tylko lekko palcem, starając się znaleźć miejsce gdzie uchodzi powietrze. Gdy już zlokalizujemy to miejsce wart oznaczyć je markerem. W zależności od defektu albo łatamy dętkę albo wymieniamy ją na nową.

Łatanie dętki.

Miejsce defektu matowimy tarką w celu usunięcia zanieczyszczeń i tłuszczu z dętki aby klej lepiej wiązał. Nakładamy klej, lub jeżeli mamy samoprzylepne łatki nakładamy je w miejsce zmatowione. Czekamy chwile i dociskamy łatkę i oponę. W zależności od tego jaki mamy klej, czekamy określony czas przez producenta.

Ważne: Przed założeniem ponownie opony, upewniamy się czy nie jest wbite w nią nic ostrego.